Traktiebatterij Tractieaccu ISL batteryservices batterij

Wat is een traktiebatterij

Wat is een traktiebatterij

Traktiebatterij Tractieaccu ISL batteryservices batterij

De traktiebatterij, ook bekend als tractieaccu, speelt een cruciale rol in het voorzien van elektrische energie aan diverse voertuigen, waaronder vorkheftrucks, palletwagens en veegmachines. Bovendien fungeert de traktiebatterij als een contragewicht binnen deze voertuigen.

ISL-Batteryservices bied hoogwaardig onderhoud aan voor dit soort batterijen.

De traktieaccu, (lood-zuur accu)

Een lood-zuur accu is de meest toegepaste energiebron in heftrucks en andere elektrische machines vanwege zijn scherpe prijs-kwaliteitverhouding en krachtige prestaties. Met verschillende uitvoeringen is er altijd een accu die naadloos aansluit op uw specifieke behoeften.

De werking van een lood-zuur accu berust op een chemische reactie tussen loden platen en zwavelzuur. Er zijn drie types lood-zuur accu’s, variërend in het aantal platen per cel en daarmee de geleverde stroom: startaccu’s, semi-tractie accu’s en tractie accu’s. Vooral tractie accu’s zijn populair in heftrucks vanwege hun vermogen om veel stroom af te geven, diepe ontlading mogelijk te maken, snelle oplaadtijd en lange levensduur.

 

Het veilig opladen van een tractie accu vereist een specifiek acculaadstation, en regelmatig onderhoud is essentieel voor optimale prestaties.

De batterijcel

Een traktiebatterij bestaat uit individuele cellen die in een ijzeren of kunststof behuizing worden geplaatst. De ijzeren behuizing is voorzien van een coating die bestand is tegen zuur om bescherming te bieden. Om de batterijcellen op hun plaats te houden, worden ze stevig bevestigd met behulp van opvulplaten binnen de batterijcontainer. Deze opvulplaten dienen niet alleen om de cellen van de batterijwand te scheiden, maar ook als koeling tussen de cellen. Het is essentieel dat de opvulplaten gelijkmatig over de batterij worden verdeeld. Elke cel heeft een spanning van ongeveer twee volt. Wanneer alle cellen in serie worden geschakeld met koperen of loden verbindingen, resulterend in de meest voorkomende batterijspanningen zoals 24 volt, 36 volt, 48 volt, 72 volt, 80 volt of 96 volt. Dit betekent dat er respectievelijk 12, 18, 24, 36, 40 of 48 batterijcellen in serie met elkaar zijn verbonden, afhankelijk van de gewenste batterijconfiguratie. Het is ook mogelijk om de traktiebatterij serieparallel te schakelen.

De opbouw van een batterijcel

Een batterijcel bestaat uit zowel positieve als negatieve platen, waarbij het aantal negatieve platen altijd één meer is dan het aantal positieve. De positieve plaat, ook wel de actieve plaat genoemd, is samengesteld uit buisjesplaten. Deze buisjesplaat bestaat uit 19 loden spines die de ruggengraat vormen, omgeven door de actieve massa van de plaat, beide gehuld in een microporeuze houder. De precieze samenstelling van de actieve massa verschilt per fabrikant en vormt een essentieel onderdeel van de uiteindelijke kwaliteit. Aan de andere kant is de negatieve plaat een rooster van puur lood. Beide platen bevinden zich in een elektrolytbad, bestaande uit een mengsel van water en zwavelzuur.

Werking van de batterij tijdens het gebruik

Bij het ontladen van de traktiebatterij vindt er een chemisch proces plaats. De actieve massa ondergaat een omzetting naar loodsulfaat (PbSO4). Het zwavelzuur in het elektrolyt, het mengsel van water en zwavelzuur, reageert chemisch met het lood en looddioxide. Op deze manier worden de zwaveldeeltjes aan het elektrolyt onttrokken, wat resulteert in een afname van het soortelijk gewicht van het mengsel en een overblijvende hoeveelheid water. Gedurende de levensduur van de batterij neemt de beschikbare capaciteit af als gevolg van slijtage van de actieve massa in de platen. Om deze reden mag een batterij niet meer dan 80% ontladen worden.